Dissertation:
Analytical Research of Modern Compositions for Shamisen: Shamisen Essence within the Solo, Ensemble, Concerto Musical FormTokyo University of the Arts (3/2017)
『三味線を用いた現代作品の分析的研究−独奏曲、合奏曲及び協奏曲における三味線の特性−』に関する研究 2017年3月 東京芸術大学博士論文
Research of Modern Japanese Traditional Compositions for Nagatua: A focus on compositions by Katsusuke Nakajima
Yokohama National University (3/2013)
『長唄を中心とした現代邦楽作品の研究—中島勝祐の作品に中心に-』に関する研究 2013年3月 横浜国立大学修士論文
Articles:
Transmission Through Beginner Music for Multi-Genre Instruments: An Analysis of Shamisen Beginner Music by Kineya Seihou
2019年3月
No. 44 of the Bulletin, Faculty of Music, Tokyo Geijutsu Daigaku (Tokyo National University of Fine Arts & Music).
This paper analyzes beginner music for shamisen, three string Japanese lute, by performer and composer Kineya Seihō (1914-1996) to reveal how standardizing a multi-genre instrument can both re-invigorate as well as cripple its music within an educational setting.
The focus of this analysis is those essential shamisen performance and musical techniques that have historically been hard to notate in western notation or explain through western theoretical explanation. Shamisen music researcher and ethnomusicologist Yoshihiko Tokumaru labels these shamisen techniques as a part of “unseen theory” (「見えない理論」)[1]. Shamisen music, unlike traditional western music, expresses through contrasting sounds and timbres, fluctuating rhythmic patterns and time, and nuanced performance techniques. Therefore, the goal of this analysis is to reveal shamisen’s essential traditional techniques for musical expression, how this has been historically transmitted, and how it has come to be represented in Kineya Seihō’s beginner compositions.
[1] 徳丸吉彦『音楽とはなにかー理論と現場の間から』岩波書店、167-182頁。
『社会に対する日本音楽の役割とは:10世紀から現在まで(Japanese Traditional Musical Roles in Reflection of Society: 10th Century to Present)
https://rikkyo.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=17560&item_no=1&page_id=13&block_id=49
2019/4
立教大学の大学教育研究フォーラムによる第24号「グローバル教養副専攻が目指すもの」. A publication about my teaching method for the course Japanese Arts B at Rikkyo University.
Analytical Research of Modern Compositions for Shamisen: An Analysis of Katsutoshi Nagasawa's Shamisen Concert
『三味線を用いた現代作品の分析的研究―長澤勝俊作曲《三味線協奏曲》を中心に―』2017年度 東京藝術大学大学院音楽研究科音楽文化学専攻博士後期課程研究論文集『音楽文化学論集』に寄稿 (pp.85-96 )
Shamisen Essence Within Japanese Modern Music: The Analysis of Kin'ichi Nakanoshima's Banshiki-chou
『日本の現代作品における「三味線らしさ」―中能島欣一作曲《盤渉調》の分析を中心に―』2015年度 東京藝術大学大学院音楽研究科音楽文化学専攻博士後期課程研究論文集『音楽文化学論集』に寄稿 。(pp.37 ~ 47)
CD/Liner Notes:
SAORI OYA PLAYS BEETHOVEN 大宅さおりベートーベンを弾くLabel: Sound Aria Records 2019
Toshiro Mayuzumi/Works for Piano
Mittenwald 04-7100-1768 (2017)
『黛敏朗ピアノ作品集「天地創造」』 ミッテンヴァルド 04-7100-1768 (2017年)
Shamisen Works by Colleen Christina Schmuckal, Performed by Tetsuya Nozawa
KKR-010 (10/2016)
『野澤徹也によるコリーン・シュムコー三味線作品集』KKR-010 2016年6月14−15日と8月3日に五反田文化センターで収録 2016年10月1日にリリース
Gold: Shamisen Concertos Performed by Nozawa Tetsuya
KKR-009 (9/2016)
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